Kansen in de media. Pak ze.

Effectieve communicatie is hoogst noodzakelijk in deze tijd. Een tijd van volle, chaotische en overgereguleerde wereld met organisaties, bedrijven, zelfstandigen en individuen. Iedereen kan geïnterviewd worden.
Een potentieel geïnterviewde is hier op voorbereid en dus getraind. Alles wat u investeert betaalt zich dubbel en dwars terug. Wat kost een foutieve uitspraak of onenigheid met andere partijen? Wat verliest u met een slecht optreden en wat wint u? Waar liggen kansen voor free publicity en wat is de schade van een slecht optreden of een gemiste kans?

Het is gek dat de media zo een belangrijke rol speelt in onze wereld en er toch nauwelijks aandacht besteed wordt aan mediagedrag  tijdens opleidingen. Het kan zijn dat er ergens wat theorie voorbij komt, maar u voorbereiden op het leven in een openbare wereld behoort niet tot het standaard lespakket.

Wie ambitieus is in zijn werk valt al gauw op en dus maakt u als individu of organisatie grote kans op gratis publiciteit. Om hier profijt van te houden kunt u niet om een goede voorbereiding heen. Free publicity kunt u opzoeken, maar ook overkomen, juist als u hier niet op zit te wachten. Hoe reageert u dan? Met een goede voorbereiding, een helder verhaal en mediabeleid staat u nooit met uw mond vol tanden. Paniek en angst leiden tot knullig mediagedrag en beschadiging van het imago.

U hoeft niet een artiest te zijn om beroemd te worden. Ook werk waarvan de actualiteitswaarde hoog is, zoals wetenschappers, politici, wetenschappers en boekenschrijvers komt u regelmatig in het nieuws tegen.
Verder kunnen alle organisaties en bedrijven in het nieuws komen door iets opmerkelijks te doen, een convenant te tekenen, symposia te organiseren, maar ook onderzoeken met cijfers doen het goed. Een opening, baanbrekend aanbod of een onderbelichte doelgroep. Mogelijk is een journalist op zoek naar een expert en belt uw bedrijf. Dit zijn de kansen.

Bedreigingen zijn er ook en hoewel minder of meer reëel het is niet ondenkbaar dat het kan gebeuren.
Denk maar aan een ramp vlak voor uw deur, een medewerker misdraagt zich, een klant doet een aanklacht, fraude, stakingen of een fout. Ook dan staat de pers op de stoep. Wie populair is kan een volgende dag verguisd worden. Professionaliteit in het mediagedrag voorkomt brokken, reduceert reputatieschade en levert misschien zelfs wel winst op.

Persoonlijk pr is een belang wat speelt als iemand een positie wil verwerven of al heeft in een zaak. Een individu of organisatie kan proactief de media benaderen en te woord staan. Een relatie aangaan met de media is het slimste wat u kunt doen. Altijd met beleid en goed voorbereid levert winst of de minste schade op bij bedreigingen. Journalisten hebben over het algemeen ook belang bij een goed verhaal voor de lezers, luisteraars of kijkers. U gebruikt als het ware elkaar (en het medium) om beide tevreden te zijn over het resultaat.
Free publicity is niet gratis, maar kost inspanning, tijd, geld en soms (tijdelijk) uw kop. Daar hebt u met een goede voorbereiding invloed op. Doe er wat aan en laat uw boodschap sterk overkomen. Hard op de inhoud, zacht op de relatie.

Door te trainen leert u dicht bij uw eigen boodschap te blijven, meer te ontspannen en voelt u zich niet overgeleverd aan de journalisten. De ervaring leert dat training in televisie optredens (dus met camera) gelijk het gewenste effect hebben. De angst voor radiojournalisten en schrijvende pers is dan ook gereduceerd, helemaal weg of u krijgt er zelfs plezier in.

Alles valt of staat met een goede voorbereiding. Naar mediatraining…, gewoon doen, dus!

Hartelijke groet,

Nanda Hey
Bureau NR. 10