Mediatraining voor gemeenten 1 maart 2012

Voor wie?
Iedereen die zich wil voorbereiden op ‘Praten met de pers’ en werkzaam binnen de gemeente.

Duur
1 dag van 9.00 uur tot 16.30 uur.

Journalisten laten zich sterk leiden door de behoefte van de lezer of kijker. Het gaat dan ook om ‘het publiek’ waar de journalist voor werkt aan wie u uw verhaal vertelt. De manier waarop u in de pers komt bepaalt voor een belangrijk deel uw imago. Kansen en bedreigingen gaan bij een optreden in het openbaar hand in hand. Dat de media het imago kan maken of breken beseft iedereen bij de overheid maar al te goed.

De media werkt graag met woordvoerders die kennis van zaken hebben en respect hebben voor de werkwijze van journalisten. U hebt belang bij de media, u moet zich kunnen presenteren en verantwoording afleggen als men daar om vraagt. Slecht nieuws komt altijd onverwacht en ongelegen. Dan gaat het niet om de vraag óf u de media te woord staat, maar hóe!

Een goed verhaal scoort. Zorg dan ook dat u een goed verhaal heeft. Houd regie houdt op uw boodschappen. Daar heeft uw publiek wat aan en de journalist gebruikt uw verhaal dan dus graag.

U leert?
Ochtend. De theorie.

  • Wat is nieuws? Hoe werkt het? Hoe kom ik in het nieuws?
  • Do’s en don’ts in de omgang met de journalist
  • Verschillende mediatypen
  • Hoe komt u tot overtuigende, duidelijke boodschappen? (uw verhaal)
  • Omgang met de pers in crisissituaties

Middag. De praktijk.

  • U wordt geïnterviewd door een journalist en ervaart wat u te wachten staat in de praktijk
  • Tips over omgang met de camera (-man)
  • Hoe kom ik over in beeld, hoe presenteer ik mezelf?
  • Ben ik geloofwaardig en overtuigend, komt mijn boodschap over

Voor meer informatie kijk op werkeninfriesland.nl