Column Bureau NR. 10/ Netwerken

Dat netwerken alleen een gegeven is voor ondernemers, vind ik onzin. Ook ondernemende mensen binnen organisaties zie je de kracht van zakelijk netwerken benutten. Naamsbekendheid, betrokkenheid en een relatie aangaan en onderhouden, daar gaat netwerken wat mij betreft om.

Tijdens het netwerken heb ik de meest oergezellige, leuke en kundige mensen ontmoet, die voor mij een must zijn om mijn werk te kunnen doen. En ik werk graag samen als dit past binnen de werkzaamheden van het bureau. Mensen met wie je werkt en lol hebt, die je inspireren gewoon om wie ze zijn, met wie je koffie (of een borrel) drinkt en elkaar op de hoogte houdt, vertrouwd en inschakelt waar kan. Eigenlijk net het echte leven.

Interesse, initiatief tonen en jezelf presenteren zijn bij netwerken minstens nodig om je te kunnen mengen in het gezelschap. Dat is voor sommige mensen best lastig. Durven en doen, daar begint het mee.
Wie ben je, wat doe of kun je, waar sta je voor en wat kun jij betekenen voor iemand met wie je praat en wat kan diegene voor jou betekenen? Mijn motto van binnenuit werkt, werkt ook hier door. Ken jezelf en oefen met gespreksvoering en het vertellen van je eigen goede verhaal. Blijf bij jezelf en heb plezier.
Was ik bij vroegere werkgevers lid van een personeelsvereniging, nu heb ik verschillende netwerkbijeenkomsten. Daarbij heb ik een zakelijk belang. Maar ik kom er beslist ook om mensen weer eens te zien en om te ontspannen.

Een diepere laag van netwerken is de kunst om voor elkaar zaken en mensen met elkaar te verbinden. Waar mogelijk in dienst staan van je netwerk is mooi om te geven. Dat doe ik graag. Je helpt mensen verder met hun vraag die jij niet kan beantwoorden, maar iemand in je netwerk wel. En dat gun je beide partijen. En dat werkt andersom ook. Het heeft beslist ook met gunnen te maken. Ik zie mijn netwerk in de eerste schil als collega’s, voor wie ik veel overheb. Ook als ik kansen zie voor mijn klanten, zal ik het niet nalaten om die kansen te ventileren, door te sturen of contact te leggen. Kansen zie je niet alleen voor jezelf.

Ik geloof in ontmoetingen op zijn tijd en digitaal onderhoud. Iedereen heeft het ‘druk’. Voor mij is frequentie geen graadmeter voor een goede relatie. Wederzijdse betrokkenheid wel.

Zeker online koppelt een deel van de netwerkers het netwerken te veel aan de ‘verkoop’ van een product of dienst. Maar ook tijdens bijeenkomsten ruik je de ‘verkopers’ op een afstand. Ze ruiken namelijk nagenoeg allemaal lekker en lopen niet snel in een versleten spijkerbroek rond. Het is algemeen bekend dat alleen aandacht vragen voor je eigen hachje niet werkt. Het werkt misschien wel even op korte termijn. Op langere termijn echter gaat alleen voor jezelf willen scoren andere mensen tegenstaan. Ook mij, en soms kom ik daar onhandig laat achter. Deze tactiek loopt alleen uit op vluchtige contacten. Wel moet ik daar tegenover zetten dat geven beslist niet gelijk kan staan aan ontvangen. Ook weet je nooit wanneer jij iets voor iemand of iemand iets voor jou kan betekenen. Het gaat erom dat je voor elkaar waardevol bent.

Geven is volgens een aantal netwerkexperts het toverwoord van netwerken. Sommigen van hen verdienen zelf hun geld door de kar van een netwerk te trekken en doen veel kennis en nieuwe contacten op.
Aan kennis delen zit een grens, en die is lastig te trekken. Zeker wanneer het gaat om advies. Anderzijds ontmoet je veel mensen, is het advies dat je geeft een fractie van wat je weet en aan ervaring in huis hebt. Belangrijk is dat mensen jou zien zitten en vertrouwen hebben in wat je kunt. Daar moet je ook altijd je best voor doen, want miskleunen na vertrouwen is uiteraard funest. Toch net zoals in het echte (werk)leven, zeg maar.

Nanda Hey/coach, trainer, adviseur

Communicatie & trainingsBureau NR. 10 richt zich op persoonlijke, team- en organisatieontwikkeling.

Workshop Hoe vaardig bent u in netwerken?    
een open inschrijving op woensdag 25 mei!